DCT

DCT GDAŃSK

(Deepwater Container Terminal Gdańsk), głębokowodny terminal kontenerowy; wyspecjalizowany rejon przeładunku i składowania kontenerów w ► Porcie Północnym, także przedsiębiorstwo eksploatujące ten rejon. Mieści się na sztucznie usypanym molo o długości 800 m i szerokości 315 m (powierzchnia 25 ha), obramowanym nabrzeżami, i przyległym terenie lądowym u nasady mola (19 ha). Statki są obsługiwane przy nabrzeżu zachodnim, na dwóch stanowiskach o łącznej długości 650 m i głębokości 16,5 m, uzbrojonym w 5 suwnic o wysięgu 52 m; umożliwia przeładowanie 1 000 000 TEU rocznie i jednoczesne składowanie 22 tysięcy TEU (2011). Budowę rozpoczęto 1 X 2005 roku, pierwszy statek został obsłużony 1 VI 2007; od 4 I 2010 roku także terminal bazowy (hub), gdzie przeładowuje się kontenery między statkami oceanicznymi i dowozowymi (w roku 2012 – 1 linia na Daleki Wschód i 5 linii dowozowych operujących głównie w rejonie Morza Bałtyckiego). W 2011 roku przeładował 634 871 TEU; od 25 v 2011 roku obsługuje największe na świecie kontenerowce o ładowności 15,5 tysięcy TEU.

DCT Gdańsk jest największym i najszybciej rozwijającym się polskim terminalem kontenerowym oraz jedynym terminalem głębokowodnym w rejonie Morza Bałtyckiego, do którego bezpośrednio zawijają statki z Dalekiego Wschodu. Terminal DCT, zlokalizowany w samym sercu Morza Bałtyckiego – w Porcie Gdańskim, jest najbardziej wysuniętym na wschód terminalem w zasięgu portów Gdańsk – Le Havre.

DCT był pierwszym terminalem, do którego bezpośrednio zawijały statki z Azji na Morze Bałtyckie a dzisiaj jest miejscem docelowym największych jednostek na świecie wyruszających z Chin, Korei oraz innych krajów azjatyckich. Proces przyczynił się do podziału najważniejszego żeglugowego szlaku handlowego na świecie – szlaku Azja-Europa na szlaki Azja-Europa Północno-Wschodnia oraz Azja-Morze Bałtyckie.

Terminal obsługuje polski import, eksport, tranzyt oraz tranzyt morski. Dzięki dobremu dostępowi ze strony morza zapewnionemu przez kanał podejściowy o głębokości 17 m oraz do 16,5 m (wzdłuż nabrzeża), braku zalodzenia oraz doskonałym możliwościom operacyjnym, DCT jest naturalną bramą dla obrotu skonteneryzowanego w Europie Środkowo-Wschodniej.  Dzięki inwestycjom w infrastrukturę realizowanym przez polski rząd i miasto Gdańsk, terminal DCT jest bardzo dobrze połączony z miejscami zlokalizowanymi w głębi lądu oraz jest prawdziwą bramą do Europy Środkowej i Rosji.

Ten wpis został opublikowany w kategorii Bez kategorii. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Dodaj komentarz