MOST WANTOWY

Most im. Jana Pawła II w Gdańsku

– most wantowy w Gdańsku na Martwej Wiśle otwarty 9 listopada 2001 w ciągu budowanej trasy mjr. Henryka Sucharskiego mającej łączyć Port Północny z południową obwodnicą Gdańska (S7). Obecnie, obok Mostu Siennickiego służy jako połączenie drogi krajowej nr 7 z Wyspą Portową oraz ul. Sucharskiego prowadzącą do Portu Północnego.

Most nosi imię Jana Pawła II od dnia otwarcia. W trakcie budowy most nazywany był Mostem Trzeciego Tysiąclecia, więc w wielu publikacjach technicznych nazywany jest Mostem III Tysiąclecia im. Jana Pawła

Pod względem rozpiętości przęsła, do czasu otwarcia Mostu Rędzińskiego we Wrocławiu był największym w Polsce mostem podwieszonym na jednym pylonie

Ze względu na częste akty wandalizmu (niszczono oświetlenie, wykonywano nielegalne graffiti) w roku 2004 zainstalowano monitoring, który bezpośrednio podłączony został do posterunku policji na Stogach. Przyczyniło się to do poprawy bezpieczeństwa obiektu.

Projektant : Krzysztof Wąchalski:

Generalny wykonawca : Demathieu et Bard (Francja) i Mosty Łódź

Parametry: długość: 380 m; szerokość pomostu: 21,30 m ; wysokość pylona: 100 m

Źródło: Biuletyn ZMRP; „Mosty na Wiśle. Od źródeł do Bałtyku” wyd.QAX Manufaktura Artystyczna, 2007 r.

Most jest elementem trasy drogowej stanowiącej obwodnicę północna Gdańska. Całkowita długość mostu wynosi 390 m przy szerokości pomostu 21 m. Most składa się z 3 przęseł. Rozpiętość przęsła nad nurtem rzeki wynosi 230 m, a rozpiętość pozostałych przęseł nie przekracza 40 m. Most ma jeden usytuowany asymetrycznie pylon w kształcie odwróconej litery Y o wysokości 100 m, w którym zakotwione są odciągi podtrzymujące przęsło nurtowe w liczbie 2 x 15. Odciągi 2 x 8 połączono z przyczółkiem podporami i belkami czterech przęseł w części zalewowej, w celu zrównoważenia sił przekazywanych na pylon z przęsła nurtowego. Pylony zostały wykonane z betonu zbrojonego, wzmocnionego konstrukcją stalową w strefie zakotwień odciągów. Oparto je na fundamentach wykonanych z pali o średnicy 1,8 m i długości 30 m, zwieńczonych blokiem betonowym o grubości od 3,5 m do 7 m. Pomost składa się z dwóch podłużnych belek stalowych w rozstawie 18 m i belek poprzecznych, rozmieszczonych mniej więcej co 4 m,  zespolonych z żelbetową płytą pomostową.

Most nagrodzony w 2002 roku w konkursie „Dzieło Mostowe Roku” w kategoriach za konstrukcję mostową roku oraz za wdrożenie nowych technologii realizacji, nowych rozwiązań konstrukcyjnych oraz nowych rozwiązań w zakresie elementów wyposażenia mostów.

 

Ten wpis został opublikowany w kategorii Bez kategorii. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Dodaj komentarz