– sama personifikacja cnoty nie występuje
– zestaw scen historycznych i alegorii zawiera bogactwo skojarzeń prowadzi do gloryfikacji Constantii
– Ideał stałości realizuje się poprzez pokonywanie trudów/przeciwności oraz poprzez cierpliwe wytrwanie
– schemat kompozycyjny stosowany wcześniej: wewnątrz kolumnowej hali toskańskiego porządku o świątynnym charakterze widoczny w głębi ołtarz z napisem Justitia i tablicami Dekalogu. Opodal ołtarza personifikacja cnót Wiary, Nadziei, Sprawiedliwości i Męstwa.
Po lewej stronie obrazu , na tle rozległego pejzażu pięć epizodów ikonograficznych:
- Scena gotowania Machabeuszów w kotle i przyglądającą się temu zdarzeniu matką , wznoszącą wraz z nimi modły
- , 3. Stałość w wierze i poświęcenie się jej: kamieniowanie św. Piotra; męczeńska śmierć Św. Szymona
- Ofiara Izaaka będąca dowodem stałości Abrahama w całkowitej poddaniu się woli bożej
- Ten jakiś mało zawarty w naszej kulturze – ale dla ciekawskich : Ostatni przykład Stałości zaczerpnięto z historii politycznej Rzymu, w postaci Mucjusza Scevoli, z ręką w ogniu, by przypomnieć o potrzebie wytrwałości i posłuszeństwa obowiązkom moralnym, aż do ostatnich granic.
Prawa strona poświęcona jest na symboliczne contraria.
- Antytezą stałości jest Świat – pierwiastek cielesny, materialny, zmysłowy, zmienny – przeciwieństwo trwałych wartości duchowych – uosabia to postać kobieca ze szklaną kulą na głowie” Pani świata – Frau Welt” obejmująca swych adoratorów i ofiarująca im Caro i Vanitas – ciało i próżność
- Szkło– kruchość ; złudzenie optyczne
- Wymiotujący pies – ludzie słabi, chwiejni grzęznąc w przyjemnościach upodabniają się do zwierząt
- Defectio: słabość charakteru u leniwych – wytwornie ubrany pan ciągnący zardzewiały p ług
- Levitas : Lekkomyślność jak u młodych ; chłopiec pędzący na oślep przez otwarte drzwi trzymający w ręku łodygę trzciny i rozwianą chustę