Zdjęcie przedstawia jeden z dworów przy ul. Polanki. Który i gdzie się on znajduje?
Gdańsk i Gdyńscy Przewodnicy, 2015 - 2020
Zaproszenie do Dworu Artusa – 28.11.2014 godz. 16.00
Kochani zobaczcie jaką informację wrzuciła dzisiaj oficjalna strona Gdańska, wraz z zaproszeniem na piątek w celu prezentacji renowacji Dworu Artusa:
Dwór Artusa jak nowy
Kończy się remont fasady gdańskiego Dworu Artusa. Jak wygląda odnowiona fasada będzie się można przekonać już w najbliższy piątek, 28 listopada, o godz. 16.00. Muzeum Historyczne Miasta Gdańska zaprasza na specjalną prezentację, która stanowić będzie zwieńczenie półrocznych wysiłków dwunastu specjalistów w dziedzinie konserwacji zabytków.
Przypomnijmy: w okresie od 7 maja 2014 do 30 października 2014 przeprowadzono na fasadzie południowej Dworu Artusa kompleksowe prace konserwatorskie wraz z rekonstrukcją polichromii. Wykonawcą prac są Polskie Pracownie Konserwacji Zabytków O/Gdańsk. Remont kosztował 189 277 zł.
Program przyjętych prac konserwatorskich 2014 nawiązuje do wcześniejszego opracowania konserwatorskiego wykonanego w roku 1998 (w roku ostatnich prac konserwatorskich przy elewacji). Wyeliminowano główne zniszczenia, spowodowane przez niekorzystne warunki atmosferyczne: zdezynfekowano obszary występowania mikroorganizmów, podklejono i wzmocniono rozwarstwione i spękane podłoża budowlane w obrębie kamienia i tynku, oczyszczono powierzchnie z zabrudzeń i nawarstwień, w wymaganych miejscach przeprowadzono zabiegi odsalające, uzupełniono powstałe ubytki w kamieniu i tynku, odtworzono formy rzeźbiarskie i profile detali architektonicznych, uzupełniono złocenia, zrekonstruowano polichromię, wykonano nowe opierzenia blacharskie wraz z ochroną przeciw gołębiom (zastosowano szpice i siatki). Wykonano także profilaktyczne prace w obrębie tarasu attyki.
Bursztyn – literatura
Zgodnie z umową podaję spis literatury, która pomocna będzie w uzupełnieniu i utrwaleniu wiedzy o bursztynie bałtyckim.
1. Bursztyn – skarb dawnych mórz. Muzeum Ziemi PAN, Warszawa 1996
2. Bursztyn – poglądy, opinie. Warszawa 2005
3. Bursztyn – poglady, opinie. Warszawa 2010
4. Bursztynisko – biuletyn Międzynarodowego Stowarzyszenia Bursztynników
5. Kosmowska-Ceranowicz B. Bursztyn w Polsce i na swiecie,Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2012
6. Kosmowska-Ceranowicz B. Znaleziska i dawne kopalnie bursztynu w Polsce. Od Bałtyku przez Kurpie do Karpat. Wydawnictwo Jastrzębiec, Warszawa 2002
7. W bursztynowej pułapce. Praca zbiorowa. Muzeum Przyrodnicze PAN Kraków 1993
8. Zarys budowy geologicznej utworów trzeciorzędowych i czwartorzędowych Zatoki Puckiej. Przegląd Geologiczny nr.19
9. www.amber.com.p
10. mhmg.gda.pl
11. Youtube Na Bursztynowym szlaku cz.1, cz.2, cz.3, i in.
12. http://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Owady-w-bursztynach-sprzed-40-mln-lat-n72470.html
13. http://www.amber.com.pl/wiadomosci/informacje/item/2061-bursztyn-w-przemysle-farmaceutycznym-i-kosmetycznym
14. http://www.amber.com.pl/zasoby/surowiec-bursztynowy/item/736-imitacje-bursztynu-tworzenie-i-rozpoznawanie
15. http://pl.wikipedia.org/wiki/Fosylizacja_(geologia)
16. http://www.amberinfo.pl/
17. http://www.pgi.gov.pl/pl/geologia-morza-kopalnia-lewe/387-historia-baltyku.html
Jeżeli będą wątpliwości i pytania proszę pisać na mój adres: mariater@wp.pl
Pozdrawiam i życzę powodzenia
Maria Durajczyk
Anton (Antoni) Möller
Anton (Antoni) Möller (ok. 1563 Królewiec – 1611 Gdańsk). Malarz gdański późnego manieryzmu. Zawodu uczył się prawdopodobnie w Królewcu, potem przebywał w Pradze; w 1586 lub 1687 osiadł w Gdańsku. Otrzymywał zamówienia m.in. od Rady Miejskiej, jego obrazy ozdobiły Dwór Artusa(Sąd Ostateczny, 1602–1603) i Ratusz Głównego Miasta ( Grosz czynszowy, 1601; Budowa Świątyni, 1602). Wiele dzieł artysty zaginęło lub zostało zniszczonych, w tym cykl kilkudziesięciu obrazów wykonanych dla ratusza w Toruniu. Był twórcą wszechstronnym, malował portrety ( Portret gdańskiej patrycjuszki, 1598; portret Maurycego Ferbera, 1590), obrazy alegoryczne, religijne, w tym epitafia(np. Uczynki miłosierdzia w 1607 i obrazy do głównego ołtarza w kościele św. Katarzyny), a także historyczne i rodzajowe. Często odznaczają się one swobodną kompozycją, która nawiązywała do malarstwa florenckiego i weneckiego, za zdecydowanie wysuniętymi na pierwszy plan głównymi postaciami. Towarzyszom im w głębi realistyczne sceny z życia Gdańska, utrwalone z flamandzką precyzją i osadzone na tle miejscowej architektury, którą Möller odtwarzał z upodobaniem i dokumentacyjną wiernością. Pod jego wpływem gdańscy malarze 1.poł.XVII w. będą chętnie uwieczniać panoramę miasta i wykorzystywać jako tło gdańskie budowle. Poza obrazami artysta pozostawił wiele rysunków alegorycznych i satyrycznych, których część posłużyła jako wzory dla wydanego w Gdańsku albumu strojów kobiecych (1601).
„Budowa Świątyni”, 1602 – Muzeum Narodowe, Gdańsk
„Model świata i społeczeństwa gdańskiego”, ok.1600 – olej na desce, część środkowa znajduje się w Muzeum Narodowym w Poznaniu.
Andrzej (Andreas) Stech (1635-1697)
Andrzej Stech (Andreas Stech, Steg, i in.) – ur. w Słupsku w 1635, zm. w 1697 w Gdańsku. Najwybitniejszy malarz gdański drugiej połowy XVII wieku. Jako portrecista łączył wzorce malarzy niderlandzkich z tradycją portretową stworzoną przez Daniela Schultza . W sztuce religijnej pozostawał pod wpływem malarstwa flamandzkiego, głównie Petera Paula Rubensa.
Pierwsze nauki pobierał w pracowni swojego ojca, Heinricha Stecha z Lubeki. Po przeniesieniu się w 1635 roku rodziny Stechów do Gdańska był czeladnikiem u Adolfa Boya (lata1653-1658), którego córkę poślubił. Miał z nią pięcioro dzieci. Po śmierci pierwszej żony poślubił Adelgundę, córkę Nikiasza Wulfa. Ona z kolei poczęła jemu kolejnych czworo dzieci.
W 1662 roku został mistrzem cechu malarzy w Gdańsku na podstawie prac: Powołanie św. Andrzeja i Krezus rzucający się w płomienie. W 1667 r. Stech został obywatelem Gdańska a w 1673 został ławnikiem. Przypuszcza się, że odbył podróże do Holandii (Leyda), Wenecji i Rzymu. Jego uczniem był Christian Friedrich Falckenberck (ur. w 1675 w Kopenhadze – zm. w 1745 w Gdańsku), malarz tematów historycznych (Cyrus i królowa Amazonek) i religijnych (rysunki scen pasyjnych).
Andrzej Stech był malarzem wszechstronnym. Mimo, że był luteraninem, tworzył obrazy dla gdańskich kościołów katolickich (św. Mikołaja, Bożego Ciała) i pocysterskich kościołów w Oliwie i Pelplinie. Dla dekoracji krużganków kościoła w Pelplinie namalował 15 dużych obrazów o treści biblijnej. Namalował m.in.:
• Pokłon Trzech Króli (ok. 1675) w Muzeum Historycznym w Gdańsku;
• św. Róża z Limy w kościele św. Mikołaja w Gdańsku;
• Ukrzyżowanie, oraz sceny z Dziejów Apostolskich w katedrze w Pelplinie, np.: Święty Filip chrzci dworzanina etiopskiego (1673. olej na płótnie, 300×145 cm);
• obraz w ołtarzu głównym, 7 kompozycji w nawie głównej w bazylice archikatedralnej w Oliwie.
Był autorem wielu świetnych portretów (w tym patrycjatu gdańskiego) i panoram Gdańska np.:
• Sławnym jego dziełem jest Spacer za murami Gdańska (1670-1672, olej na płótnie. 86,2 x 113 cm), kompozycja będąca połączeniem portretu zbiorowego z krajobrazem w Herzog-Anton-Ulrich Museum w Braunschweig (Brunszwik);
• Zimowa panorama Gdańska (do1678) w Ratuszu Głównego Miasta w Muzeum Historycznym Miasta Gdańska;
• Portret Mężczyzny z dwoma kwiatkami (ok. 1666, olej na płótnie. 84 x 75 cm) w Muzeum Narodowym w Gdańsku;
• Książę Aleksander Zasławski Ostrogski (1670, olej na płótnie) w Muzeum Narodowym w Mińsku.
Malował martwe natury i bukiety kwiatów. Np.:
• Martwa natura z wiewiórką (ok. 1672-1678, olej na płótnie, 90 x 122 cm) w Muzeum Narodowym w Gdańsku;
• Martwa natura kwiatowa na szklanym wazonie (olej na płótnie. 52 x 46,5 cm) w Muzeum Wojska Polskiego w Warszawie;
• Martwa natura kwiatowa (ok. 1678. olej na płótnie. 63 x 46 cm) w Städtische Kunstsammlungen w Augsburgu.
Malował też obrazy o treści mitologicznej. M.in.:
• niezachowane: Walka Horacjuszy z Kuriacjuszami, w Dworze Artusa;
• niezachowane kartony do gobelinów Sąd Salomona i Herkules;
• zachowane obrazy w Bibliotece Głównej PAN: Płaczący filozof – Heraklit i Śmiejący się filozof – Demokryt);
• Porwanie Europy (ok. 1676. gwasz, papier. 27 x 37 cm) w Muzeum Narodowym w Gdańsku;
• Rodzina Dariusza przed Aleksandrem Wielkim (1674, gwasz, papier. 27,4 x 44 cm) w Muzeum Narodowym w Gdańsku.
Europejski sukces odniósł jako ilustrator dzieł naukowych Jana Heweliusza (30 rysunków do Machineae coelestis) i przyrodnika Jakuba Breyna (37 rysunków kwiatów do Icones exoticarum plantarum).
Od 1677 pracował dla króla Jana III Sobieskiego, którego m.in. namalował m.in. niezachowane malowidła sufitowe w Pałacu w Wilanowie.
Zagadka #3 (trudniejsza)
Jakie wydarzenie opiewa ten wierszyk?
Na oceanie niebieskim
Spotkał się „Chrobry” z „Sobieskim”
– „Cześć Bolesławie!”… „Cześć Janie!”
– Bałtyk się polskim stanie!
zdjęcia
Witam. Niestety wszystkie zdjęcia ważą ponad 3 GB.. dlatego kto z Państwa chciałby te zdjęcia proszę przynieść jakiś nośnik pamięci w sobotę. Jeżeli będzie taka możliwość wezmę komputer i zgram/nagram na miejscu. Pozdrawiam Agnieszka 🙂